11 przykazań udanej kampanii afiliacyjnej
Drogi czytelniku. Poproszono mnie o napisanie krótkiego artykułu, który miałby być prostym przewodnikiem stworzenia udanej kampanii afiliacyjnej. Zdecydowałem się napisać dekalog dobrych zasad, które są niezbędne do stworzenia i prowadzenia udanej kampanii (tutaj pragnę sprostować, że nie uważam się za Boga afiliacji). Ma on być prosty, łatwy w zrozumieniu i oczywiście dostarczyć dobrych rad do prowadzenia Twojego biznesu. Mam nadzieję, że z niego skorzystasz i że pomoże Ci osiągnąć rezultaty przy najmniejszym ryzyku. Takie jest właśnie podstawowe założenie performance marketingu.
Po pierwsze : precyzyjnie zdefiniujesz cel Twojej kampanii
Podobnie jak w życiu dobrze jest mieć jasno wyznaczone cele, tak również jasno trzeba zdefiniować cele Twojej kampanii afiliacyjnej. Co chcesz osiągnąć ? Czy chcesz tylko wygenerować ruch na witrynie, stworzyć bazę użytkowników czy generować sprzedaże ? Kto jest Twoją grupą docelową, gdzie najlepiej znaleźć Twoją grupę docelową i jaki jest najlepszy sposób dotarcia do tej grupy? Bardzo ważny jest też model współpracy jaki chcesz zaproponować wydawcom. Im precyzyjniej zdefiniujesz te wszystkie elementy przed startem kampanii, tym łatwiej będzie przygotować efektywną kampanię. Pozwoli Ci to uniknąć ponoszenia dodatkowych kosztów związanych ze zmianami w kampanii w trakcie jej trwania. Dzięki temu wydawcy szybko przekonają się do kampanii i brandu i spośród kampanii konkurencyjnych wybiorą właśnie Twoją do współpracy długoterminowej.
Po drugie : przygotujesz odpowiednie kreacje
W performance marketing, kreacje mają zasadnicze znaczenie. Rządzą się one swoimi własnymi prawami. Najważniejsze w kreacjach jest tzw. „call to action”, który ma nakłonić użytkownika do konkretnego działania: kliknięcia w baner, rejestracji w serwisie czy dokonania zakupu. Kolejnym krokiem jest odpowiednio wykonany Landing Page, który w sposób konsekwentny ma również nakłaniać użytkownika do wykonania akcji. Najczęstszym błędem jest twierdzenie, że znany brand załatwi wszystko i próbowanie wykorzystania kreacji brandingowych do działań performance.
Po trzecie : będziesz kompleksowo myśleć o źródłach trafficu
Wielu reklamodawców myśli o sieciach afiliacyjnych jako o sieciach 100% display. Nic bardziej mylnego. Potencjał sieci afiliacyjnych polega na możliwości zastosowania kompleksowego doboru najróżniejszych kanałów dotarcia do użytkownika. Następnym razem kiedy pomyślisz o afiliacji i performance marketingu, pomyśl o banerach, linkach kontekstowych, korejestracji, email marketingu, retargetingu, SocialMedia, mobile etc.
Po czwarte : będziesz tworzył innowacyjne oferty
Musisz być konkurencyjny na konkurencyjnym rynku oraz stale szukać nowych rozwiązań, jak nakłonić użytkownika do rejestracji czy zakupu w Twoim serwisie. Nawet najlepiej przygotowana kampania afiliacyjna nie ma szans powodzenia, jeśli promowana oferta nie jest interesująca dla użytkownika. Rynek chce ciągle czegoś nowego, bardziej atrakcyjnego czy innowacyjnego. Bądź kreatywny w podejściu do Twojego klienta.
Po piąte : Dopasujesz kampanię do Twojego produktu i Twojego użytkownika
Ile razy zdarzyło Ci się być rozczarowanym, bo widziałeś to piękne zdjęcie wspaniałego hamburgera, z krwistoczerwonym pomidorem, świeżą sałatą i serem spływającym ze wszystkich stron, a dostałeś kawałek mięsa pomiędzy dwoma kawałkami starej bułki? Nie zauważyłeś związku pomiędzy zdjęciem a rzeczywistością. To się nazywa FRUSTRACJA i to jest Twój największy wróg. Kiedy startujesz z kampanią,pamiętaj, że to co obiecujesz musi być zgodne z tym co dajesz. Pamiętaj, że Twoim rynkiem jest internet, Twoi klienci są w sieci i mogą bardzo szybko przekazać informację o Twojej reputacji.
Po szóste : Będziesz cierpliwy
Kampanie afiliacyjne ułatwią Ci życie. Za pośrednictwem sieci afiliacyjnej możesz dotrzeć do setek wydawców, którzy będą promować Twój serwis czy Twój produkt. Niemniej jednak pamiętaj, że są to działania kompleksowe, które wymagają dużych nakładów pracy i potrzeba czasu na rozwinięcie każdej kampanii afiliacyjnej, a w szczególności kampanii sprzedażowych. Musisz zdobyć zaufanie wydawców, a to często wymaga czasu i odpowiedniego ich traktowania.
Po siódme : Wybierzesz dobrą platformę afiliacyjną
Zadajesz sobie pytanie z jaką platformą współpracować? Istnieją różne kryteria wyboru: liczba wydawców, łatwość kontaktu, technologia, reputacja platformy, czy jest to platforma międzynarodowa czy też lokalna, etc. Ale jak mawia mój przyjaciel specjalista od win: najlepsze wino to nie to, które zdobyło najwięcej nagród, ale to, które najbardziej pasuje do dania, które jest serwowane w danej chwili. Wybierz platformę, która najbardziej odpowiada Twoim potrzebom.
Po ósme : Będziesz stale w kontakcie i będziesz reaktywny
Wybrałeś platformę afiliacyjną, wspólnie przygotowaliście Twoją kampanię afiliacyjną i właśnie wystartowała. Nie myśl, że wykonałeś swoją część pracy i teraz możesz czekać na rezultaty z założonymi rękami. Aby kampania mogła odnieść sukces, utrzymuj bliski kontakt z Account Managerem, który został wybrany do obsługi Twojej kampanii. Ważna jest reaktywność i płynna komunikacja dwukierunkowa. W interesie Twojego Account Managera jest sukces Twojej kampanii i jest on w bezpośrednim kontakcie z wydawcami. Dlatego jego propozycje i sugestie są bezcenne do szybkiego rozwoju kampanii i osiągnięcia zamierzonych rezultatów.
Po dziewiąte : Stale mierzyć będziesz swój ROI
Wielką zaletą performance marketingu jest mierzalność kosztów i rezultatów. Korzystaj z niej i razem z Twoim Account Managerem pracuj stale nad optymalizacją ROI.
Po dziesiąte : będziesz wytrwały
Nikt nie może zapewnić Ci, że osiągniesz 100% sukcesu w pierwszych dwóch tygodniach od rozpoczęcia kampanii i jeśli ktoś daje Ci takie zapewnienia, to miej się na baczności. Każda kampania jest inna i często trzeba ją adaptować do zmieniającej się sytuacji rynkowej, konkurencji czy nowych technik reklamowych. Kampania afiliacyjna jest dynamiczna tak jak internet i musi ewoluować oraz przystosowywać się do szybko zmieniającej się rzeczywistości, zwłaszcza tej opartej na nowych technologiach.
Po jedenaste : NetAffiliation
Międzynarodowa platforma afiliacyjna świadcząca pełen zakres usług w dziedzinie performance marketing. NetAffiliation jest częścią grupy C2B, która od 8 lat intensywnie rozwija się na rynkach Europy i Amaryki Południowej proponując innowacyjne i kompleksowe rozwiązania niezbędne do prowadzenia efektywnych kampanii w Internecie. W połowie 2011 roku C2B wzbogaciło swoją ofertę o działania w zakresie Mobile Marketingu, zapewniając swoim klientom rozwiązania technologiczne dostosowane również do szybkiego rozwoju rynku urządzeń mobilnych.
Klienci : Vodafone, Skoda, Décathlon, TomTom, Toyota, TESCO, Newsweek, IBM, SEAT, Groupon
Spółka NetAffiliation należąca do grupy C2B to platforma afiliacyjna założona w 2003 roku, liczącą dziś ponad 130 współpracowników. Lider na rynku europejskim i południowo-amerykańskim, obroty spółki wciąż rosną i w 2011 roku osiągnęły 40 milionów euro.
NetAffiliation proponuje reklamodawcom skorzystanie z sieci ponad 100 000 wydawców gotowych na przeprowadzenie 1 700 kampanii online na calym świecie.
NetAffiliation jest aktualnie obecna w 15 krajach. Grupa rozwija działalność na innych kontynentach, wzbogacając swoją sieć wydawców w Europie i Ameryce Południowej.
NetAffiliation realizuje 60% swoich obrotów na rynku międzynarodowym. Aby wzmocnić tę dynamikę, firma otwiera trzy nowe filie : w Madrycie, Sao Paulo i Warszawie.
No comments yet... Be the first to leave a reply!